Sri Lanka

Huwelijksreis in Sri Lanka – Mark & Iris

15min. leestijd

16 april – Vertrek vanaf Schiphol

Woehoe! Daar gaan we dan. Onze huwelijksreis heeft als bestemming: Sri Lanka!

17 april – Aankomst in Sri Lanka & naar Anuradhapura

Bij het vliegveld worden we verwelkomd door Kamal, onze chauffeur voor de komende 10 dagen. Hij heeft 2 zelf gemaakte bloemenkransen meegenomen voor ons. Een warm welkom dus! We willen in een korte tijd zoveel mogelijk zien van Sri Lanka. We hebben er dan ook voor gekozen om direct van start te gaan met de rondreis!

Na een paar uur rijden komen we aan in Anuradhapura. Omdat Kamal niet alleen een chauffeur is, maar ook officieel een gids, mag hij overal mee naar binnen toe en kan hij uitleg geven over alles wat we zien.

18 april – Polonnaruwa & Leeuwenrots

In de ochtend bezoeken we Polonnaruwa. Kamal stelt voor om de oude koningsstad te bekijken op de fiets. Als echte Hollanders vinden wij dit uiteraard een uitstekend idee! Na onze fietstocht stelt Kamal voor dat we nog een ‘village safari’ kunnen doen. Dit bestaat uit een ritje op een ossenkar, daarna naar de overkant van een meer varen met een catamaran, vervolgens traditioneel lunchen in een boerderij en tot slot weer terug met een tuk-tuk. Dit lijkt ons een leuke verzameling van activiteiten, dus gaan we mee met deze tocht.

In de middag staat het beklimmen van de Leeuwenrots op de planning. De temperatuur is inmiddels iets gedaald, dus dat is wel prettig bij de beklimming. Bovenop de rots aangekomen zijn de ruïnes van het paleis nog duidelijk zichtbaar en heb je een prachtig uitzicht over de omgeving.

19 april – Grottempels in Dambulla

Vandaag zijn we naar de grottempels in Dambulla geweest. Nu zijn wij grotten in Europa gewend, en daar is het altijd koud en nat. Normaal gesproken kleed je je dan extra warm aan. Nou, hier moet je dat niet doen hoor! De grottempels liggen boven op een heuvel. Om er te komen moet je dus eerst naar boven lopen via een lange trap. Vervolgens is het werkelijk waar gigantisch warm binnen in de tempels. Maar verder wel indrukwekkend om te zien.

Na dit warme bezoek aan de grottempels vervolgen we onze reis naar Kandy.

20 april – Dagtour naar Pinnawala

Vandaag haalde onze chauffeur ons op aan het einde van de ochtend voor een bezoekje aan het olifantenweeshuis in Pinnawala. Daar kun je zien hoe de jonge olifanten melk krijgen. We moesten daarna van Kamal snel door naar de oever van de rivier. Daar wist hij de beste tafel aan te wijzen waar de olifanten vlak daarna pal langs zouden lopen om te gaan zwemmen in de rivier. Wij hebben enorm genoten van onze lunch terwijl we uitkeken op de olifanten die plezier hadden in de rivier. Zonder Kamal hadden we nooit zo’n goede zitplek gehad!

01 03

21 april – beklimming Adam’s Peak

Vandaag doen we overdag rustig aan, want vannacht gaan we Adam’s Peak beklimmen! We reizen van Kandy naar Dalhousie en gaan vroeg naar bed. Om 01:00 uur gaat de wekker en is het tijd om op te staan.

De beklimming van Adam’s Peak is voor veel mensen uit Sri Lanka een pelgrimstocht die ze 1 keer in hun leven gedaan moeten hebben. Onderweg naar boven zie je dan ook hele families voorbij komen. Van moeders met baby’s op hun arm, tot opa’s en oma’s met een wandelstok. Er zijn maar weinig toeristen die deze nachtelijke uitdaging van ruim 5000 traptreden aan durven gaan, en ik voel mij vereerd dat ik tussen al deze mensen mee naar boven mag lopen. Om 04:00 uur ’s nachts bereiken we de top. Naast de kleine tempel wachten we samen met honderden mensen op de zonsopkomst. Zodra de zon boven de bergen uitkomt is het uitzicht fenomenaal. Voor het eerst zie je eigenlijk in wat voor prachtig landschap je omhoog bent geklommen!

22 april – Treinreis naar Ella

Na even te hebben opgefrist en een goed ontbijt vertrekken we naar Hatton. Vanaf daar vervolgen we onze reis met de trein naar Ella. Onze grote backpacks konden we achterlaten in de auto van Kamal, dus dat voelde wel als luxe.

De trein rijdt langs prachtige theeplantages en we hebben enorm genoten van het zitten bij de openstaande deuren in de trein. Aangekomen bij het station in Ella stond Kamal ons al op te wachten en bracht hij ons naar onze accommodatie.

23 april – Scooter rijden

We hebben een scooter gehuurd en zijn daarmee Ella en omgeving gaan verkennen. Links rijden is wel even wennen, maar gelukkig is Ella niet zo’n hele drukke plaats, dus we kunnen daar rustig rond rijden. Onderweg zijn we onder andere langs de ‘Nine Arch Bridge’ gegaan. Een mooie spoorbrug over een diep dal!

24 april – Beklimming Ella Rock

In Ella heb je ‘Little Adam’s Peak’ en hier gaan veel toeristen naar toe. Maar daar tegenover ligt ‘Ella Rock’. Deze bergtop ligt hoger en er zijn veel minder mensen, dus wij kozen voor Ella Rock. De weg ernaar toe begint met een stuk lopen over het spoor. Klinkt een beetje gevaarlijk, maar er komen slechts een paar treinen per dag hier voorbij. De trein hoor je al van ver aankomen, dus dan is er tijd genoeg om even naast het spoor te gaan staan.

Omdat het al erg warm kan worden aan het begin van de dag zijn we om 06:00 uur ’s ochtends al begonnen met lopen. Om 08:30u bereikten we de top van Ella Rock. Tijdens de klim hebben we onze trouwkleding en een camera met statief meegenomen. De foto’s zijn echt super mooi geworden. Dit zijn trouwfoto’s die we in Nederland nooit hadden kunnen maken!

25 april – Bruiloft en Jeepsafari

De gastvrouw van onze cottage in Ella heeft ons uitgenodigd bij de bruiloft van haar zus. We mogen aanwezig zijn bij de ceremonie en het ontbijt samen met de families van het bruidspaar. De trouwambtenaar wist dat wij ook net getrouwd waren en we werden verwelkomd als eregasten.

Na deze bijzondere ervaring gingen we verder richting het Udawalawe National Park. Dit is een nationaal park met 600 olifanten. Naast de olifanten hebben we ook waterbuffels, pauwen en een schildpad gezien. Maar het mooiste waren toch wel de vele olifanten!

26 april – Olifantenweeshuis

In het nationaal park van Udawalawe ligt ook een olifantenweeshuis. Hier worden olifanten van over het hele land naar toe gebracht. Het mooie van dit weeshuis is dat ze de olifanten ook weer vrij laten in het wild zodra ze oud genoeg zijn (dit is niet het geval bij het Pinnawala weeshuis). Het weeshuis grenst aan het nationaal park met als enige barrière een groot meer. Zodra de olifanten oud genoeg zijn kunnen ze er zelf voor kiezen om het meer over te zwemmen en verder te leven in het grote park. Een goed systeem!

Na het bezoek aan het olifantenweeshuis bracht Kamal ons naar Tangalle. Hier namen we ook afscheid van onze chauffeur.

27 april – Kokosnoten en strand

Wit strand, een blauwe zee en een palmboom recht voor je deur. De beach cabana’s in Tangalle voelen aan als het paradijs! We hebben een kokosnoot uit een palmboom gehaald en we zijn met een zakmes aan de slag gegaan. Een uur later hadden we kokosnootmelk en verse kokos. Zo lekker!

De zonsopgang is hier erg mooi om te zien. Uiteraard is dit voor ons een mooie gelegenheid voor opnieuw een prachtige fotoshoot met onze trouwkleding op het strand.

28 april – Schildpadden en Galle

We hebben het telefoonnummer gekregen van een vriend van Kamal. Hij heeft ons van Tangalle naar Galle gebracht met de auto. Onderweg zijn we nog gestopt bij een schildpadden broederij. Hier zorgen ze ervoor dat de eieren van schildpadden veilig kunnen uitkomen (zonder gejat te worden). Daarna worden de baby-schildpadjes weer vrijgelaten in de zee. Wij mochten ook ieder 1 baby-schildpadje naar de zee brengen en los laten op 3 meter afstand van het water.

In Galle hebben we het Maritime Museum bezocht. Hier hebben ze onder andere een groot skelet van walvis aan het plafond hangen en met behulp van een 3D model weten ze goed uit te leggen hoe een tsunami ontstaat.

29 april – Trein naar Colombo & festival

De treinreis van Galle naar Colombo gaat vlak langs de kust. Op sommige plaatsen is het spoor slechts op 5 meter afstand van de zee! Uiteraard hebben we ook bij deze trein weer veel tijd doorgebracht bij de openstaande deuren.

Bij iedere volle maan hebben de mensen in Sri Lanka vrij en vieren ze feest, dit noemen ze Poya. Vandaag en morgen vieren ze het Vesak Poya feest. Dit is een extra speciale Poya omdat dit ook de geboortedag van Boeddha is. Overdag is bijna alles gesloten en is het erg rustig op straat. Maar zodra de zon onder is verandert de hele stad in een groot festival terrein!

30 april – Terug naar huis

We reizen met een tuk-tuk nog een beetje door Colombo en kopen de laatste souvenirs. In de avond vertrekt onze vlucht en reizen we weer terug naar huis.

Dankjewel Outsight Travel & Sri Lanka! Wij hebben enorm genoten. Dit was voor ons een onvergetelijke huwelijksreis!