Bolivia

Boliviaanse logica - Irene's reis door Bolivia

10min. leestijd

Bolivia is misschien wel een van de armste landen van Zuid-Amerika, maar door zijn culturele rijkdom, de enorm verschillende landschappen van de Amazone en de Andes en de overblijfselen van mysterieuze oude beschavingen is het een ongelooflijk rijke en opwindende bestemming voor alle avonturiers. De grootste schatten van het land zijn de Bolivianen zelf. Bijna tweederde van de bevolking is van inheemse afkomst en heeft de puurste culturele wortels van het continent behouden, wat een duizelingwekkende reeks kleurrijke festivals, mysterieuze rituelen, rondspoken folklore muziek en magische markten betekent.

Copacabana / Isla del Sol
Mijn reis begon in Peru. Vanuit Cusco vertrok onze nachtbus naar Copacabana in Bolivia. Dit zou een directe bus zijn, maar de Bolivaanse logica ontgaat me nogal eens. We moesten alsnog twee keer overstappen op een minibus en zelf naar de grens van Bolivia (met inmiddels drie tassen) lopen.

In Copacabana, gelegen aan het Titicaca meer in Bolivia, een ferry geboekt voor later die middag naar Isla del Sol, een eilandje gelegen in het Titicaca meer. De boottocht was frisjes, maar mooi!!! Einde middag kwamen we op Isla del Sol aan en hebben we op het strand gezeten om uiteindelijk helaas toch geen zonsondergang te kunnen zien. Het eilandje lijkt op een soort boerendorpje, is klein en voornamelijk op toeristen gericht. Hier waren de mensen zeer vriendelijk! ´s Avonds bij een klein lokaal eettentje omelet en maissoep gegeten wat prima te doen was.

Vanmorgen gingen we naar ´de haven´ om alvast bootkaartjes voor later die middag te kopen. We dachten met de boot van 15.50 mee te kunnen (dit was ons namelijk door de bootman verteld) maar er bleek dan helemaal geen boot te gaan. De laatste mogelijkheid was 13.30 dus dit maar geboekt. Nu hadden we alleen echter geen tijd meer om de wandeltocht te maken die we voor ogen hadden, dus zijn we maar lekker op het strand gaan zitten met een ontbijtje en muziekje wat eigenlijk wel heel relaxed was. ´s Middags de boot weer op, richting het zuiden van het eiland, waar de boot een uur later weer verder ging. Je moest hier uitstappen, 5 bolivianos aan eilandtax betalen en een uurtje later konden we weer terug de boot op richting Copacabana. Hier gegeten en toen naar de bus gelopen om richting La Paz te vertrekken. Hier weer fijn met de boliviaanse logica kennis mogen maken. We hadden de dag ervoor kaartjes naar La Paz gekocht voor 25 Bolvianos. Willen we de bus in zegt het bus mevrouwtje dat we ieder nog 10 extra moeten betalen omdat de bus vol zit en kaartjes eigenlijk 35 hoorden te zijn. Deze logica ontgaat mij compleet want hoe voller de bus hoe goedkoper zou je denken. Wij gingen even in discussie met dit busvrouwtje en inmiddels waren er locals uit de bus die zich ermee gingen bemoeien. Maar ze liet ons niet naar binnen. Lokale hoefden overigens niet die 10 extra te betalen en was het meer een principe kwestie. Uiteindelijk besloten we, het er maar bij te laten omdat we toch met die bus mee wilden. In de bus kwam er nog een Boliviaanse man naar ons toe om excuses te maken voor de vrouw van de bus die op deze manier de Bolivianen voor schut zette. Was wel heel aandoenlijk.

01 09

La Paz
Een dagje overbruggen in La Paz om vanavond de nachtbus naar Santa Cruz te pakken. Ook vandaag zijn we weer marktjes afgestruind en heb ik nog wat (hopelijk nu echt laatste) souvernirs weten te scoren. Later in de middag begon het keihard te regenen en hagelen dus zijn we een internetcafe ingedoken en heb ik mooi aan dit verhaal kunnen typen, wat overigens best een opgave is. Toen was het weer haasten, onze was bij de wasserette ophalen en op naar de busterminal voor de bus naar Santa Cruz.

Santa Cruz
De nachtbus naar Santa Cruz was prima te doen, we hadden ´Cama´ en dat is vrij luxe, helemaal voor Boliviaanse begrippen. Begin van de middag kwamen we in zonnig Santa Cruz aan. Hier gelijk treinkaartjes voor morgen einde middag gekocht om naar de grens van Brazilië te gaan.

’s Middags nog maar eens een marktje overgelopen voor de verandering en een zeer nodige pedicure genomen. Heerlijk! Heb nu weer schone voetjes en roze nagels met bloemetjes erop, wel zo gezellig in combinatie met mijn slippertjes. 's Avonds ons laatste avondmaal in Bolivia genuttigd bij een eetcafe waar later op de avond nog een man kwam zingen en gitaarspelen. Wowe!!

Na een lekker nachtje te hebben geslapen in een enorm inzakbed de stad doorgelopen en op de markt wat boodschapjes gedaan voor in de trein later vanmiddag. Op het moment van typen zit ik in een internetcafe en gaan we over een paar minuutjes weg om onze (nacht)trein te halen naar de grens van Brazilië.