Maleisië

Stad, Jungle & Theeplantages

12min. leestijd

Vetrek naar Kuala Lumpur

De reis begon al goed, ik had drie stoelen voor mezelf. Heerlijk uitgerust kwam ik aan in Kuala Lumpur. Het lijkt hier wel een beetje op Bangkok, alleen is het schoner. Gelukkig kon ik mijn kamer gelijk in, bagage droppen en hup, op naar de Petronas Towers. Deze zijn 452 meter hoog en behoren tot de hoogste gebouwen ter wereld. Bij de Towers is een groot winkelcentrum met veel dure winkels zoals Prada en Gucci. Na daar geluncht te hebben, heb ik een aantal bezienswaardigheden in de stad bekeken, zoals het Sultan Abdul Samad building op Merdeka square, Lake Gardens, the Birdpark en het in Anglo-Moorse stijl gebouwde oude treinstation. Aan het einde van de middag even Chinatown in. Het is een gezellige, levendige wijk! ’s Avonds is er een grote nightmarket in Petaling Street. Hier kan je uitgebreid en heel goedkoop shoppen (schoenen, tassen, cd’s, DVD’s, horloges). Uiteraard heb ik daar wat inkopen gedaan en heerlijk gegeten; gebakken rijst, saté en een cola.

01 03

Per bus van Kuala Lumpur naar Malacca

Vandaag ga ik naar Malacca, een stad met veel historie. Malacca heeft in de loop der eeuwen diverse overheersers gehad o.a. Nederlanders en Portugezen. De bezienswaardigheden liggen allemaal vlakbij elkaar. Rondom de St. Pauls Hill vind je het Stadhuys, de Klokkentoren en Christ Church. Deze gebouwen zijn diep rood geverfd, wat kenmerkend is voor de Nederlandse bouwstijl in die periode. Er is nog een aantal straten die vroeger een Nederlandse naam hadden; Heerenstraat en Jonkerstraat. In Jonkerstraat kan je antiek kopen. Ook ben ik naar de oudste Chinese Tempel geweest, Cheng Hoon Teng. Interessant om te zien hoe mensen allerlei dingen offeren zoals eieren, noodles en koekjes. Na in de tempel rondgekeken te hebben, ben ik naar het Baba Nyonya Museum gegaan, het voormalige huis van een Baba Nyonya familie. Hier heb ik een rondleiding gekregen. De Baba’s knoopten de culturen van de Chinezen en die van de Maleisiërs op een fascinerende manier aan elkaar.  De allereerste Chinese kolonisten trouwden met Maleisische vrouwen en zo is de bevolkingsgroep ontstaan. Het Puri Hotel en the Baba House zijn in dezelfde stijl gebouwd. Als laatste heb ik St. Pauls Church bezocht. Deze staat bovenop een heuvel en er liggen Nederlanders begraven. Aan de voet van de heuvel heb je Porta de Santiago, de vestingpoort. Om 17.30 uur was ik weer terug in Kuala Lumpur.

Per bus naar Kuala Tembeling & pet boot naar Taman Negara

Om 09:00 uur vertrok de bus vanaf het Crowne Plaza Hotel naar de Kuala Tembeling jetty, waar de boot naar Taman Negara vertrekt. Bij aankomst in Kuala Tembeling moet je aantal dingen doen: de boot bevestigen en het hotel dat je hebt geboekt, een permit voor het Taman Negara National park kopen en een permit voor je camera kopen. Daarna heb je tijd om te lunchen. Er zijn twee kleine restaurantjes en een paar winkeltjes waar je drinken, koekjes en chips kunt kopen. Ook is het mogelijk om je auto hier te parkeren voor een aantal dagen. Bij het bevestigen van de boot en je hotel, hoor je met welke boot je mee mag. Als er niet teveel mensen zijn, kan iedereen met de boot van 13:00 uur mee. Gelukkig was dit nu ook het geval. Je vaart in een houten longtailboat waar je met tien mensen in kan. De bagage wordt voorop gelegd. Het is ongeveer drie uur varen naar Kuala Tahan waar het Mutiara Taman Negara Resort ligt. Het resort is tevens de ingang van het Nationaal Park.

De volgende ochtend heb ik een jungletrekking van drie uur gemaakt. Eerst een kilometer  door de jungle gelopen voordat ik bij de 400 meter lange canopy walkway aankwamen. Dit is een touwbrug hoog in de bomen gespannen. Je loopt over een brede plank met rechts en links een leuning van touw. Je loopt wel 40 meter boven de grond! Ik heb helaas geen dieren gezien maar het uitzicht is wel heel mooi. Na de canopy walk ben ik nog anderhalve omhoog geklommen het ‘lookout point’. Best vermoeiend maar wel de moeite waard! Het is super heet in de jungle, komt vooral omdat het zo vochtig is.

Per boot naar Kuala Tembeling & per bus naar de Cameron Highlands

Vandaag vroeg op want de boot terug naar Kuala Tembeling vertrekt om 09:00 uur. De terugweg ging wat sneller omdat het stroomafwaarts is. Binnen twee uur was ik weer bij de pier en ben ik naar de Cameron Highlands gegaan. De wegen in Maleisië zijn goed en de borden geven alles duidelijk aan. Er zijn veel tolwegen, waarvoor je een paar euro betaalt, en er worden veel nieuwe wegen aangelegd. Cameron Highlands ligt op 1500 meter hoogte en dat merk je gelijk als je er aankomt. Het is er een stuk koeler, helemaal in vergelijking met Taman Negara. De Cameron Highlands zijn grotendeels begroeid met thee- en groene plantages. Ook worden er veel aardbeien gekweekt. Ik ben bij een vlindertuin gestopt. Ze hebben hier niet alleen maar hele mooie grote vlinders, ook spinnen, schorpioenen, kevers en slangen ‘wonen’ hier. In Tanah Rata, één van de leukste en grootste plaatsjes van de Cameron Highlands heb ik heerlijk Indisch gegeten. Uiteraard heb ik de volgende dag een bezoek gebracht aan een theeplantage en een theefabriek. De BOH-theeplantage (Best of Highlands) is de grootste en meest indrukwekkende theeplantage van de Cameron Highlands. Hierna op naar het eiland Penang.

Naar Penang

Op Penang is veel verkeer en er staan veel grote hotels. Ik ben naar Fort Cornwallis geweest. Dit fort was ooit een verdedigingsbolwerk van het eiland. Er staat nog een oud, beroemd Nederlands kanon. Hierna wilde ik de vissershuisjes bekijken. Dit zijn  paalwoningen op het water waar de vissers wonen. Bijzonder om te zien. Voordat ik naar mijn hotel ging, ben ik nog door Little India gelopen en heb de Kapital Keling Mosque bezocht en de tempel van de Sleeping Buddha. Ik heb hier verder nog een paar dagen heerlijk kunnen relaxen in mijn resort, aan het strand. Als ik wilde zwemmen ging ik naar het zwembad van het hotel, want in de zee kan je nergens zwemmen door de aanwezigheid van de gevaarlijke kwallen.

Helaas kwam er een einde aan deze gave trip. Ik werd naar het vliegveld van Penang gebracht. Het is hier niet erg groot, er zijn een paar winkels en een restaurant. Na een korte overstap in Kuala Lumpur, vloog ik terug naar Amsterdam