Noord Thailand en het binnenland van Laos

10min. leestijd

23 & 24 juli: Bangkok

De vlucht van Amsterdam naar Bangkok is prima verlopen. Goed plekje in het vliegtuig en een lekker drankje en een hapje. We worden netjes op het vliegveld in Bangkok opgehaald door de lokale agent. Van hem krijgen we de vouchers en tickets voor de verdere reis. We hebben een goed hotel en besluiten direct de stad in te gaan. Met de tuk-tuk bezoeken we een aantal tempels. We zoeken dan een mooi plekje om een hapje te eten. De stad is druk, veel smog maar genoeg mooie bezienswaardigheden zoals het nationaal paleis en schitterende tempels. De volgende dag ontdekken we de stad verder uiteraard met de lonely planet in de hand. We maken een mooie boottocht over de rivier. Er is zoveel te zien zoals de floating market. Het is een stad van contrasten. Veel armoede maar ook dure ‘bakken’ op de wegen, grote luxe shoppingcentres met een paar meter verder alweer de zwervers die languit op de grond liggen of in de vuilnis zaten. En dan vergeleken met al het goud in de tempels en overheidsgebouwen. Deze tijd in Bangkok was voldoende voor ons. Tijd voor frisse lucht. De cultuurshock is al compleet.

25, 26 en 27 juli: Chiang Mai

Met de nachttrein naar Chiang Mai was ook een belevenis op zich. Een ‘ eigen ‘ coupe met de mogelijkheid voor 2 slaapplaatsen annex stapelbedden. Diner en ontbijt besteld. We waanden ons in zo’n oude cowboyfilm (ik had net niet zo’n jurk en Leo net niet zo’n cowboyhoed en revolver). Het wachten is nog op de treinoverval (heeft gelukkig niet plaatsgevonden). Goed geslapen. Mooie route door het noorden van Thailand. Groen en frisse lucht. We komen aan in mooi hotel met zwembad, is wel lekker met 40 graden overdag. Alleen wel een aandachtspunt: het is meer een Hollandse enclave. We bezoeken weer een zeer mooie tempel op berg buiten de stad, met muziek van inheemse bevolking, monniken al prekend, heel bijzondere sfeer. En 360 treden op en af, makkie in 40 graden en volop zon… Leo lijkt weer een wandelende douche. Hier en daar blijkt dat toch komisch voor de Tai, deze lange blonde verschijning. ‘s-avond night market bezocht. Druk maar erg leuke koopjes, flink afdingen (zijn we goed in, 2x en het is al goed, het gaat hier nergens om qua prijs en dan nog afdingen… maar we spelen het spel mee met het nodige gelach en gegieber van de Taise verkopers..). Ondergoed (echte bjorn borg), T-shirtjes (echte Boss) en zonnebrillen (echte Rayban). Wij gelukkig, zij gelukkig. Mooi verblijf met lekker eten en drinken en vooral mensen kijken. Wie bekijkt eigenlijk wie. Dit wordt tijdens de reis alleen maar erger.

28 juli: Chiang Rai

We vervolgen onze reis. Met bus naar Chiang Rai. Goede bus, mooie omgeving. Hotel is weer geweldig. ‘s-Avonds bezoeken we de markt omliggende pleinen waar volop feest is met volop muziekoptredens. Gegeten op het plein tussen de Tai. (‘s-middags zelfs gegeten bij een Hollander: the old Dutch, ze hadden zelfs kroketten en bitterballen, gegratineerde witlof (?). ‘s-avonds op het plein een lollig obertje (dacht ie). Hij vroeg waar we vandaan kwamen: Holand, begint ie een partij te lachen. Wij snapten het niet. “Jullie hebben de finale verloren.” Dus we hebben hem  even naar de andere kant van het plein geholpen. Nee, was komisch hij was fan van het Nederlands voetbal.

29 juli: oversteek naar Laos

Vandaag is de grensoversteek over de Mekong rivier naar Laos. Stelt dus niets voor: de grensovergans is een kot met 2 douaniers, stempel in paspoort, bagage in boot (soort lange kano) en in enkele minuten waren we overgestoken. De grens lag ergens in het midden van het water. Aan de andere kant weer een kot voor het regelen van een visa, wat formulieren invullen en een kot voor de stempels in de paspoorten. Visum is een mooie stempel in het paspoort, een hele bladzijde. Kosten 35 dollar. Dat was de grensovergang, geweldig! Aangekomen in de middle of nowhere. Onze chauffeur staat al te wachten, goed geregeld. Een arm stadje, paar straten. Guesthousje prima. Eigenaar een leraar die Frans gestudeerd heeft en nu gepensioneerd is, 71 jaar en runt de guesthouse. Geweldige prater, geweldige man.

30 & 31 juli: Vieng Phouka

Volgende dag alweer verder. Op naar de trekking in Vieng Phouka. Met prive auto en chauffeur reizen we verder. Komen aan in een piepklein dorpje, guesthouse is erg bescheiden zoniet zeer primitief. We melden ons bij het trekkingsbureautje. Uitleg over de 2-daagse trekking. Volgende dag op tijd vertrekken. We moeten al gelijk een 7-tal riviertjes door, schoenen wisselen voor slippers. Het is gelijk zwaar, erg veel klimmen en dalen, veel klei, modder vanwege de regen (regenseizoen). Maakt de trekking moeilijker. Het is erg glad. De 2 gidsen nemen ons regelmatig bij de hand om niet te vallen. Overigens een geweldige natuur, echte jungle met alles erop en eraan (vooral eraan: bloedzuigers). Soms moet het pad vrijgemaakt worden door overhangende, begroeiing of gevallen takken. Gids kapt alles weg. Het lijkt wel of hier nooit iemand langs komt. Tussen de middag lunch op het bladerdek als tafel: rijst, meloen, banaan, soort oliebol, gebakken ei en nog wat andere (onbekende) ‘ dingen’, was zeer smakelijk. De tocht gaat verder. We lopen in totaal 8 uur en 15 minuten op dag 1. Leo is een en al zweetdouche en ons Claudje zit natuurlijk al tot de nek in de modder. De laatste loodjes naar het dorp, een stam diep in het oerwoud. Pootjes willen niet echt meer (was toch vakantie?). Het dorp is echt uit de film.  Hutjes op palen, vee eronder (varkens, kippen, runderen etc.) veel spelende kinderen, onder de modder, versleten kleertjes maar onzettend veel lol met niets (speelgoed kennen ze niet). vrouwen werken op het land (rijstvelden), het huishouden en de mannen jagen met vreemd uiziende geweren. 20 % van de kinderen gaat naar school, de rest heeft geen zin.., er is weinig tot geen contact met de buitenwereld. De mensen gaan zelden naar de stad, leven hier dus nog echt afgezonderd. De regerering probeert dit te veranderen maar ze willen niet. Ons guesthouse is zo’n zelfde huisje op palen. (Toilet onder het huisjes tussen de varkens, even niet teveel over nadenken) Gids kookt potje op vuurtje met pan erboven (barbeque). Diner: vis, vlees, kip, groente, champignonsoep (onderweg geplukt) en rijst. Smaakt prima. Eerst nog een ritueel met uitspraken en een polsbandje namens de Akkha-stam. Afronding met sterk drankje: rijstwijn. Verder op de avond verandert ons hok in een cafeetje: een aantal jongemannen komen de fles sterke drank leegmaken. Is gezellig maar we kunnen er niets van volgen. Dan komen er twee dametjes voor de massage. Ze masseren onze benen en armen, trekken aan vingers, tenen en benen. Goede massage, vreemde omgeving, bescheiden meiskes. Jammer dat we geen contact kunnen maken buiten veel lachen en gebarentaal. Slapen onder muskietennet, volgende ochtend vroeg op met als wekker: een stuk of 40 hanen. Veel regen in de nacht en ochtend. Wat gaat dat worden? Dag 2 trekking begint langs gladde paadjes tussen de rijstvelden door. Het uitzicht is niet te beschrijven. De tocht blijft zwaar, glad en modderig en door riviertjes. Wel echt avontuur. We lijken wel van die bosjesmannen. Hangbrug over de rivier, ook als in de film, alleen bij ons brak ie gelukkig niet af. Over boomstammen over de rivier en toen kwamen we bij de weg. Eindelijk. Weg blijkt ook alleen maar dalen en veel klimmen. Lunch bij een dorpje. Nog een uurtje lopen en de truck staat klaar. Weer 5 1/2 uur gelopen, getrokken, gezwoegd. Op naar het volgende stadje, uurtje rijden. Geen kans voor een douche of omkleden. Dus onder de modder in de auto.

1 & 2 augustus: Luang Nam Tha

In Luang Nam Tha komen we aan in echte ecolodge aan de rivier. Geweldig rustgevend plekje. paar vraagjes: hoe krijgen we onze “zooi” (bemodderde kleding en schoenen) ooit schoon? En komen we nog van onze spierpijn af? Nou, dat is gelukt. Met moeite. Hier lekker op ons gemakkie, goed eten en drinken en een geweldige nachtrust! Daar bekomen we van. Tweede dag gaan we wandelend naar het stadje. Even uitlopen. Na een uur in de snikhete zon zijn we er nog steeds niet, we zijn het beu en nemen een tuk tuk. Leuk stadje, veel toeristen.

01 03

3 augustus: Oudom Xai

We reizen na enkele dagen door naar Oudom Xai. Het is meer een overbrugging vanwege de afstand. Stadje stelt niets voor, zinloze stop. Wel een leuke “jongerendisco” een soort bierstube: happy hour een veel harde muziek. Hier zijn wij de bezienswaardigheid.

4, 5 & 6 augustus: Luang Prabang

Op naar Luang Prabang, een hoogtepunt. Zeer gezellig stadje, supermooie guesthouse, markten en veel tempels. De tel houden we allang niet meer bij. Wel heel bijzonder. We lopen langs de rivier. Veel bedrijvigheid. Leuke terrasjes. We moeten even schuilen voor de regen. Maar dat zijn we al gewend. De mensen trekken zich daar niet zoveel van aan. Hebben een dagje olifanten bezocht, gevoederd etc. We kopen mooie sieraden, rugzakje en vinden ‘s-avonds een geweldig ‘ chic’ restaurant. Daar gaan we zelfs 2x eten. Een rib uit ons lijf (bij elkaar wel 60 dollar..) (incl. amuse, voorgerecht, hoofdgerecht, wijn en borreltje na, 2 obers achter, 2 obers voor, beetje decadent dus, maar ja, het is toch vakantie!!). Wel weer een groot contrast.

7 & 8 augustus: Phonsavan

Phonsavan is de volgende “mystieke” bestemming. We gaan daar speciaal naartoe voor een archeologische vondst: de kruiken (plain of jars). Op 3 verschillende plaatsen op ongeveer 20 km van elkaar. Slecht begaanbare weg en tussen rijstvelden door om er te komen. Bij elkaar niet meer en minder dan kleine en hele groten stenen kruiken waarvan men de functie niet heeft kunnen achterhalen. Er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan. Heel mysterieus dus. De omgeving is hier trouwens nog “gevaarlijk”. We mogen niet van het pad af omdat er nog steeds bommen liggen uit de vietnamoorlog. Blijkbaar heeft de vietcong zich hier schuilgehouden en hebben de Amerikanen de boel gebombardeerd en daarbij ook chemische wapens gebruikt. Is nog steeds goed zichtbaar in de omgeving, veel kale stukken land en bommenkraters. Veel resten van “oorlogsspeelgoed”. Verder is het een leuk plaatsje met een leuke overdekte markt met van alles, en met de daarbij herkenbare maar ‘heerlijke’ geur van vis en vlees en groenten (en mensen) door elkaar. Wel heel bijzonder om te zien. Ook hier zijn wij weer de bezienswaardigheid. Tegenover ons hotelletje is een leuk barretje aan een meertje. Heerlijk relaxed.

9 & 10 augustus: Vang Vieng

Vang Vieng is een backpackersplaatsje beroemd om zijn rivier en het daarbij behorende “entertainment”. Vrnl. “tuben” met een band de rivier afdalen en ook kayakken. Veel actieve toertjes (met de daarbij behorende alcohol en drugs gretig genomen door de jongelui). We wanen ons even niet in Laos maar meer in Salou Spanje. Bikinicultuur, laat ontbijt, veel katers en veel zien en gezien worden. (En niet veel respect voor de Laotiaanse cultuur). We hebben een geweldig hotelletje aan de rivier. Het is leuk om de rivier af te gaan, (we maken zelf een boottochtje) en alles te aanschouwen. We kijken onze ogen uit en verwonderen ons over de jongerencultuur hier. (Hoe zal het hier over 5 jaar zijn) Veel leuke barretjes en eettentjes, veel bedrijvigheid. Gezellig.

11 & 12 augustus: Vientiane

Vientiane is een kleine, rustige stad die nog volop in ontwikkeling is. Er is veel verwoest in het verleden, de stad is weer in opbouw. De stad ligt aan de rivier, waar hard gewerkt wordt aan de bouw van een mooie, brede boulevard. Over 5 jaar kennen we de stad niet meer terug. We bezoeken een aantal oude tempels en nemen een lekker biertje in een echte ‘Belgische’ kroeg (met kuifje en Suske en Wiske).

13 t/m 20 augustus

We vliegen naar Thailand voor een laatste weekje zon, zee en strand. Het is erg warm en we zitten in een geweldig bungalowtje pal aan het strand. Het stadje is leuk, veel te doen maar natuurlijk erg toeristisch. We doen niets anders dan zonnen, zwemmen, lange strandwandelingen en dineren bij kaarslicht. Nu even niets meer te wensen toch? Morgen terug naar het ‘gewone’ leven. Maar wat een geweldige reis een weer een wereldervaring rijker!