IJsland

Met eigen auto rondreis IJsland & Faeröer Eilanden

18min. leestijd

De meest voorkomende manier om naar IJsland te reizen is per vliegtuig. Maar wat de meeste reizigers niet weten is dat je ook heel goed met de eigen auto of camper naar IJsland kunt reizen. Ik neem jullie graag mee op mijn eigen avontuur naar IJsland en Faeröer

Hirsthals / aankomst Tórshavn

De reis gaat beginnen. Op naar Denemarken waar we in Hirtshals aan boord gaan van de ferry naar de Faeröer eilanden. Tórshavn here we come! Een corona test en twee nachten op de boot verder komen we aan in. We hebben een verblijf in de buurt van het centrum met prachtig uitzicht op de fjorden. De Faeröer eilanden zijn een must voor liefhebbers van ruige natuur met fantastische kliffen, watervallen en veel schapen.

Vagar

Wat is het hier mooi. Er zijn maar liefst 18 eilandjes die allemaal verbonden zijn door bruggen, tunnels, ferries of bereikbaar per helicopter. Vandaag gaan we voor het eiland Vagar. De Mulafossur waterval ligt in het geïsoleerde dorpje Gasadalur. Deze waterval is een van de meeste gefotografeerde plek van de Faeröer eilanden. Wauw wat een dag. Nooit gedacht dat de Faeröer eilanden zo mooi zijn. Met een drankje genieten we na van al het moois wat we vandaag gezien hebben. Een zeer geslaagde eerste dag.

Eidis, eiland Eysturoy

Sorvagsvatn ofwel ‘The Floating Lake’ staat op het programma. Tijdens de wandeling komen we bij het meer dat zo’n 100 meter boven de zee ligt. Vanaf de rand van de klif op het uiterste puntje lijkt het te zweven boven water. Prachtig! Iets verderop stort het water van een waterval met een enorme kracht de zee in. Het plaatje wordt compleet met uitzicht op de golven die tegen de rotsen beuken en soms tot bovenaan het meer komen. Het is te mooi om uit te leggen. Je moet dit echt met eigen ogen zien…fantastisch.

Gjogv, eiland Eysturoy

De hoogste berg van de Faeröer is 880 meter hoog en je hebt er een fantastisch uitzicht over alle eilanden. Althans, als het mooi weer is. Wij liepen vandaag in de regen, mist en wind en hebben niet veel gezien, behalve hele ruige schapen. We hoopten boven de wolken uit te komen, maar helaas. Beneden was het ondertussen droog, en op weg naar Gjogv was het uitzicht prachtig. Een heerlijke wandeling gemaakt en ontzettend genoten van de natuur, waardoor we de regen al snel vergeten zijn.

Fuglafjordur

Als je je gaat inlezen over de Faeröer eilanden; zul je als hoogtepunt tegenkomen wandelen, wandelen en nog eens wandelen. En zo is het! Bedenk zelf wat bij je past en geniet vooral van de natuur. De meeste wandelingen zijn klimmen, klimmen en dalen.

Aeduvik, eiland Eysturoy

De oudste tunnels op de Faeröer eilanden hebben maar 1 rijstrook en zijn niet verlicht. Een uitdaging en spannend tegelijk. Vandaag gaan we naar de noordelijke eilanden Kunoy, Bordoy en Vidoy. Ook hier ga je weer via een tunnel onder de zee door. De eilanden onderling zijn via een dam met elkaar verbonden. Veel hoge kliffen vandaag en smalle weggetjes.

Haldarsvik, eiland Streymoy

Vanochtend lekker rustig aan gedaan. We konden zelfs even in het zonnetje zitten. Vanmiddag gaan we op weg naar het volgende eiland. Via de enige brug ter wereld die de Atlantische oceaan overgaat. We rijden naar Saksun, aan het einde van een dwarsvallei op het eiland Streymoy. Een hele smalle weg langs een riviertje tot een meer aan het einde van de vallei. En het gekke is dat dit meer aan de andere kant weer uitkomt in een baai van de oceaan. Je denkt dat je omhoog rijdt, maar het verloop is minimaal. Een hele vreemde gewaarwording! Maak een mooie wandeling langs de baai naar het strand. Het lichtgroene gras en het zwarte zand vormen een mooi contrast.

Tórshavn, boot naar IJsland

We rijden weer terug naar Tórshavn, voor de boot naar IJsland.

Onderweg nog even gestopt in Kirkjubour, een prachtig klein dorpje met een kleine kerk & een eeuwenoude kathedraal. De zon scheen volop met een adembenemend uitzicht op het prachtige blauw water. Ook het oude centrum van Tórshavn is leuk om doorheen te slenteren, met smalle straatjes en kleurrijke huizen. Daarna richting de haven. Om 18.00 uur stipt vertrok de boot. De ferry ging tussen de eilanden door zodat we een mooi uitzicht hadden op de dorpjes waar we zijn geweest en de kliffen die we hebben beklommen. Tijd voor ons volgende avontuur, op naar IJsland!

Seydisfjordur, IJsland

Warme lucht, dat is niet wat ik had verwacht bij het binnenvaren van het Seydisfjordur in IJsland! Een vreemde ervaring, na de koude wind op de Faeröer eilanden en op zee. Bij het verlaten van de boot was het nog even spannend of we IJsland in zouden mogen. Met al die Corona toestanden, zoals de recente besmettingen op de Faeröer eilanden en de situatie in Nederland, was het maar de vraag of we welkom waren. We hadden van te voren een formulier ingevuld en de procedure zou zijn dat we twee keer getest moesten worden, bij aankomst en na 4 dagen. Maar nee, het beleid was veranderd en we mochten er zo in!

Het is prachtig weer vandaag, volop zon en 22 graden. Echt genieten… We hebben door het dorpje gewandeld (mooie oude huizen) en weer eens op een terrasje gezeten. Dat hebben we gemist op de Faeröer eilanden! De zonsondergang is spectaculair, wauw wat een mooie kleuren.

Borgafjordur

Eerst wat boodschappen gedaan. De winkels in IJsland gaan pas om 11 uur open en sluiten om 18.30 uur. Toch wat anders dan wij gewend zijn in Nederland.

We gaan vandaag naar Borgarfjörður, een tip die we gelezen hebben. Het moet hier een waar wandelparadijs zijn, en als het goed is het zomerverblijf van de papegaaiduikers. Hopelijk zijn ze er nog, volgens de berichten zijn ze er tot medio half augustus en het is vandaag de 14e....

De reis hierheen was prachtig. Deels over een gravel weg en heel steil, maar 't is gelukt. Na aankomst zijn we per fiets naar de haven en de rots waar de Puffins te vinden zijn gereden. We horen dat de hele groep van zo’n 10.000 vogels vorige week al zijn vertrokken. Wat jammer….na lang wachten en goed zoeken zijn er toch nog een stuk of 10, die we van dichtbij kunnen bekijken. Beter iets dan niets! Fietsen hier in de omgeving is echt een ervaring. De weg langs zee is een goede asfaltweg. Heerlijk om weer eens uit de auto te zijn.

Storurd / Modrudalur

Storurd wordt ook wel het 'hikers paradise' genoemd. Blauwe gletsjermeertjes, enorme rotspartijen, de gletsjer aan de horizon en overal riviertjes. Wauw je weet niet waar je moet kijken zo mooi!. We parkeren bij de bergpas en zijn verder naar boven gelopen. Heen pad 10 genomen, door een groene vallei met veel bloemen. Bij de top bleek er een klein groepje voor ons te zijn, verder was er nog niemand. Terug over pad 9, een stuk hoger en langer maar met prachtig uitzicht over de enorme rivierdelta in de vallei en de zee. Op de terugweg kwamen we tientallen wandelaars tegen, vooral IJslanders, die dit weekeinde duidelijk de zon en natuur opzochten. Via dezelfde weg terug naar Egilsstaðir en dan naar het westen over de ringweg 1. Onderweg nog een stop gemaakt bij de Studlagil Canyon, een nog relatief nieuwe attractie, omdat deze kloof tot voor kort onder water lag. Door de bouw van een stuwdam, is deze kloof bereikbaar.

Myvatn

In het weekend trekken de IJslanders er zelf ook graag op uit. Het is zondagavond en wat een rust! Na een korte rit van ongeveer 80 kilometer hebben we alle tijd om wat bezienswaardigheden te. We starten met een bezoek aan de Dettifoss waterval. Dit is de krachtigste waterval van Europa, er gaat een enorme hoeveelheid water over de rand. Ga hier zeker kijken maar vooral luisteren naar het water dat naar beneden klettert.

De zon scheen volop, wat een mooie regenboog opleverde. Tijd voor wat anders. Leirhnjukur is een enorme lavazee, zover je kunt kijken zie je het zwarte lava gesteente. Op veel plaatsen komt de stoom tussen de (warme) stenen omhoog. Af en toe steekt er een heuvel boven de zwarte massa uit, als een eiland in zee.

Het Krafla kratermeer heeft prachtig blauw water (vandaag), je kunt langs de rand lopen voor het mooiste uitzicht. De openlucht badkamer is een kunstwerk langs de weg. Geniet hier ook van de geothermale bronnen, heerlijk even relaxen in het warme water. Ook maken we nog een stop bij Hverir. Dit is een woeste vlakte met modderpoelen en Sulphur tunnels. Het stinkt er flink. Na een

heerlijke dag vol nieuwe indrukken zijn we aangekomen bij het Myvatn meer. Met een geweldig uitzicht over het meer, een lavaveld en het kerkje kan deze dag niet meer stuk. We blijven hier 2 nachten en gaan morgen een rondje meer fietsen.

‘Tour de Myvatn’

De 'Tour de Myvatn' was erg mooi, maar viel ons een beetje tegen qua inspanning, we waren kapot! Bijna 60 kilometer gefietst, over heuvels en gravelwegen, met 's middags flinke wind tegen. Dat was afzien!

Wat hebben we gezien vandaag: Grjotagja, een mooie grot gevuld met 44 graden water. Een bekende plek voor de Game of Thrones kijkers! Hverfel, een enorme krater met een sub krater in het midden. Ook hier weer mooie uitzichten met het meer op de achtergrond. Het leek wel weer een beetje op het 'Floating Lake' van de Faeröer eilanden!

We fietsen verder richting Dimmuborgir, een lava labyrinth, met vele rotsen waar je van alles in kon herkennen.  We fietsen verder voor onze laatste stop Skutustadagigar, mooie groene "Pseudokraters" aan de rand van het meer. Het maakte op mij echt indruk. Tijd voor de terugweg. We moeten nog 21 kilometer, best pittig met wind tegen. We moesten stevig door fietsen, want om half acht werden we verwacht in de Myvatn Nature Baths. Na een dag keihard werken, is het nu tijd om te relaxen in het warme water van deze 'Blue Lagoon van het noorden'. Echt genieten en welverdiend!

Asbyrgi

We zijn op onze meest noordelijke stop in IJsland 66.20 North. Dit is vlakbij de poolcirkel, maar nog net niet. IJsland heeft wel een punt op de poolcirkel, maar dan moet je met de boot naar Grimsley. Het is vandaag slecht weer, koud en regen. Maar we mogen niet klagen want hett is pas de eerste keer sinds we in IJsland zijn. En als we de weersverwachting mogen geloven wordt het morgen alweer mooi.

Het is een lange rit vandaag. We maken een stop in Husavik, het Whale Watch centrum van IJsland. Een bezoek aan het Whale Watch museum is echt de moeite waard. En natuurlijk kun je hier een echte walvistocht maken! Beide absolute aanraders. Ásbyrgi ligt in een hele bijzondere, hoefijzer vormige vallei. Deze vallei is duizenden jaren geleden gevormd door een vulkaanuitbarsting onder het ijs van een gletsjer, met enorme modderstromen tot gevolg. Of...zoals de IJslanders geloven door een hoefafdruk van het achtbenige paard van Odin, die per ongeluk de aarde raakte…

01 05

Dalvik

Vanmorgen gaan we op pad in het Nationale park. We maken een mooie wandeling naar het middelpunt van het hoefijzer, onder de bijna honderd meter hoge rotsen. Echt heel bijzonder. We gaan verder richting het zuiden, langs de F862 ligt het Hljóðaklettar park. Je bent hier bijna weer bij Dettifoss, waar we 3 dagen geleden waren! De tussenliggende weg is echter alleen met een 4x4 jeep te berijden, vandaar deze omweg. Maar het is absoluut de moeite waard. Een afwisseling van rode heuvels, enorme basaltpilaren en een doolhof aan lava. Prachtige rotswanden met 5 en 6 hoekige stenen, natuurlijke trappen van horizontale basaltkolommen en de ronde lavagrot.

We vervolgen de weg richting het westen via de kustweg, maar dit keer met zon, wat een verschil! Prachtig uitzicht op de eilanden in de baai, de grasvelden en de typische hooibalen die je hier overal langs de weg ziet. We stoppen nog bij de Godafoss waterval, en rijden verder naar Akureyri, de 2e stad van IJsland.

We wandelen door de botanische tuin en nemen een kijkje bij de moderne kerk in het centrum. Het centrum heeft een leuk straatje met barretjes en restaurantjes. Dit zie je niet zo vaak in IJsland. Na een lekkere picknick rijden we het laatste stuk naar Dalvík.

Skagastrond

Vanaf Akureyri kun je de Ringweg 1 nemen naar Saudarkrokur, maar je kunt ook de noordelijke kustweg nemen, via het Trollaskagi schiereiland. Het zijn flink wat extra kilometers, maar het uitzicht is fantastisch.

Er zijn diverse plekken waar je walvissen kunt spotten, maar wij hebben ze niet gezien. Onze eerste stop is het haring museum in Olafsfjordur, met een nagebouwde vissershaven. Tot midden zestiger jaren draaide in dit dorp alles om de haringvangst met maar liefst 23 rederijen. Tot in 1965 de haringscholen verdwenen en daarmee de inkomsten. Nu wonen er slechts zo'n 1000 mensen. Vanmiddag is het tijd voor ontspanning. We gaan badderen in de infinity pool in Hofsós, het mooiste zwembad van IJsland. Als herboren rijden we het laatste stukje.

Varmaland

Watervallen, kraters, lavavelden en oude kerkjes; ik wist niet dat er zoveel waren in IJsland! Ook IJslanders dus, de beroemde paarden uit dit land. We hebben er al wel duizend gezien, in grote kuddes in de groene velden langs de weg. Vandaag hebben we een flink stuk gereden en de noordkust definitief achter ons gelaten.

De west fjorden slaan we over, hier heb je voor de meeste wegen een 4x4 nodig. Allereerst gaan we naar Kolugljufur, een minder bekende maar erg mooie (ruige) waterval. Verderop de Deildartunguhver, een heetwaterbron waar 180 liter kokend water per seconde omhoog spuit! Machtig om te zien. Dit water wordt gebruikt voor de verwarming van twee grote steden. Er staat een geothermisch verwarmde kas naast, waar tomaten worden gekweekt. Ook maken we een stop bij Hraunfossar, een lavawaterval waarbij over een lengte van een paar honderd meter warm water, dat eerst 46 kilometer onder een lavaveld door heeft gestroomd, vanaf de zijkant de rivier inloopt. IJsland een heel bijzonder land.

Snaefellsnes

De westfjorden slaan we over, maar Snaefellsnes, het grootste schiereiland van IJsland pakken we mee. Dit wordt voor ons het meest westelijke punt van Europa ooit. Het schiereiland wordt soms gezien als IJsland in het klein, alles is hier te vinden. Al snel kwam het hoogtepunt in beeld, letterlijk en figuurlijk, de vulkaan Snaefellsjokull, geheel bedekt door een kleine ijskap.

We rijden eerst naar de noordkust, waar de meeste dorpjes liggen. Ik had al eerder mensen op hun knieën in de struiken langs de weg gezien, maar nu bleek dat het bessen seizoen is. Ze liepen met manden vol blauwe & zwarte bessen, natuurlijk hebben wij ze ook geprobeerd.

Stykkisholmur, door ons al snel afgekort tot 'stikkie', heeft een hoge heuvel met mooi uitzicht op het fjord met duizenden eilandjes, het dorp en de kleurrijke haven. Een stukje verder langs de Noordkust ligt Kirkjufell, de meest gefotografeerde rots van IJsland. Inderdaad prachtig, met een waterval op de voorgrond. Het licht was nu niet zo bijzonder, maar met zonsondergang of met Noorderlicht is het echt een mooi plaatje. De vulkaan bleek ook van de andere kant erg mooi, met grijze lavastromen op de hellingen. Tijdens de zonsondergang kwam de maan op, een prachtig gezicht!

Snaefellsnes Peninsula

In volle galop door de golven over het kilometerslange strand, met op de achtergrond de witte top van de Snaefellsjokull. Een mooiere zondagmiddag kan ik niet bedenken! Ze verhuren hier paarden (IJslanders), vanmiddag heb ik anderhalf uur met een gids gereden. Het is alleen mogelijk bij laagwater, dan kan je de rivier oversteken en is het strand breed genoeg om te rijden. Mijn paardje liep ook in de tolt, een snelle, comfortabele gang tussen draf en galop in. Geweldige ervaring!

In de ochtend hebben we het zuidwesten van het schiereiland bezocht, inclusief een wandeling langs de kust van Arnarstapi naar Hellnar (en weer terug). De kust is prachtig, met ruige rotsen, zwarte stranden en mooie plantjes. Op het Djupalon strand liggen vier grote keien. Vroeger moesten vissers in spe deze enorme keien kunnen optillen en vijf meter verder op een rotspunt leggen, voordat zij 'echte mannen' waren.

Reykjavik, Blue Lagoon

Vanmorgen was het hele schiereiland in dikke mist gehuld, pas toen de zon flink hoger stond werd het stukje voor stukje helder. Op weg naar Reykjavík zijn we gestopt bij een natuurlijke bron waar mineraal water naar boven komt. Bij het Hvalfjordur hebben we de tunnel de tunnel gelaten en zijn om 't fjord heen gereden. Veel mooier, maar ook echt een stuk langer. In Reykjavík rondgewandeld door het centrum en de oude haven, en een heerlijke Pho Bo gegeten bij de Vietnamees. Daarna op naar De Blue Lagoon, één van de topattracties van IJsland, middenin een enorm zwart lavaveld. Een bad in het melkblauwe water met een temperatuur van 38 graden, is echt een perfecte afsluiting van een lange reisdag!

Golden Circle, Geysir

The Golden Circle is één van de bekendste highlights van IJsland, met de drie top bezienswaardigheden Þingvellir, Geysir en Gullfoss. Normaal gesproken is het hier erg toeristisch, maar dit jaar is alles anders. Slechts een handjevol toeristen bij de spuitende geiser. Hoe anders dan normaal! Þingvellir staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het is de geologische grens tussen het Noord-Amerikaanse en Europese continent. Beide continenten drijven met een snelheid van 1 tot 2 cm per jaar uiteen. De verzakking hiertussen is een heel mooi en historisch belangrijk gebied van zes kilometer breed en veertig km lang. In Geysir vind je de beroemdste 'hete springbron' van de hele wereld. Naar deze geiser zijn namelijk alle geisers in de wereld vernoemd! Geysir zelf spuit bijna nooit meer, maar de Strokkur, een nabijgelegen geiser, spuit om de 5 a 10 minuten een straal van 10 tot 30 meter de lucht in. Indrukwekkend! Eromheen liggen nog meer pruttelende warmwaterbronnen, door het heldere water heen kan je tot diep in de bron kijken.

Kirkjubajarklaustur

Wat is het zuiden van IJsland toch ongelooflijk mooi! Vandaag weer een dag vol bezienswaardigheden, allemaal vlakbij de ringweg. 's Morgens regent het nog wat en verder veel bewolking. Maar af en toe liet de zon zich ook zien. We beginnen bij de Seljalandsfoss, een mooie, hoge waterval waar je ook achter het vallende water langs kunt lopen. Uiteraard nemen we een kijkje bij het Eyjafjallajokull visitor center, met alle info over de beroemde vulkaanuitbarsting (aswolk) die in 2010 het vliegverkeer in heel Europa stil legde.

Wij rijden langs de gletsjer tong van Sólheimajökull, een van de vele gletsjer tongen waar je langs rijdt op de zuidelijk ringweg. Deze is relatief makkelijk te bereiken en je kunt tot vlakbij het (smeltende) ijs komen.  We gaan verder richting Skógafoss, de fotogenieke waterval waar je tot vlakbij de voet van de enorme watermassa kunt lopen. De zon maakte het plaatje compleet.

Verder zien we nog Dyrhólaey, een hoge klif met uitzicht op het mooiste zwarte strand van IJsland en ruige rotsen. We maken nog een korte stop bij Reynisfjara, een ruig & winderig kiezelstrand met Basalt kolomrotsen en levensgevaarlijke 'sneaky waves'. Het was nu gelukkig laag water…Onze eindbestemming vandaag is het dorpje met de prachtige naam Kirkjubajarklaustur.

Skatafell

Ik had nog nooit van de Fjadrargljufur Kloof gehoord, maar het was verrassend mooi. Indrukwekkend om te zien hoe een rivier zo'n prachtige canyon kan uitslijten in de rotsen. Geniet van het uitzicht vanaf het nieuwe, moderne uitzichtpunt. Naast het dorp ligt Kirkjugólf (kerkvloer). Het is een groot aantal onder de grond gelegen basaltkolommen, waarvan de bovenzijde net boven de grond uit steekt. Het lijkt een kerkvloer, maar is puur natuur! Vandaag reden we over de enorme spoelvlaktes van het zuiden, hier stroomt het smeltwater van de Vatnajokull gletsjer richting de zee.

Djupivogur

We vervallen een beetje in herhaling maar ook vandaag was weer een prachtige rit langs de zuidkust, van Skaftafell naar Höfn. Best jammer dat het bijna de hele dag regenden, maar het mocht de pret niet drukken. Onze eerste stop is in Hofn, bij een oud kerkje met een begraafplaats waar men niet onder, maar boven de grond wordt begraven. Bijzonder om te zien dat het hier zo anders gaat dan in Nederland. We rijden door naar Jökulsárlón, het gletsjermeer/rivier met ijsbergen die afdrijven naar zee en dan aanspoelen op het strand. Tussen het ijs kun je de zeehonden zien zwemmen. Zelfs met regen is het fantastisch om te zien, het ijs nog steeds blauwer dan blauw. Koud is het wel!

Seydisfjodur

De cirkel is rond! We zijn weer aangekomen in Seydisfjordur, waar we bijna drie weken geleden zijn begonnen. Morgen is het weer tijd om richting huis te gaan. De boot vertrekt om 20.00 uur. Vanmorgen nog even door het dorpje van Djupivogur gelopen. Onderweg een van de highlights van Stodvarfjordur bezocht; Petra's Mineralen Museum. Leuk om te zien al die verschillende stenen. Gelukkig was het weer inmiddels wat opgeknapt, zelfs de zon kwam weer te voorschijn. Een prachtige route langs de hele kust met als eindbestemming Seydisfjordur.

Boottocht naar Denemarken

Het Noorderlicht! Dat had ik niet verwacht tijdens deze reis in de zomer. Gisteravond stond er een groep Duitsers met enorme camera's, klaar om te spotten. Het was heel helder, met een prachtige sterrenhemel. En JA, ik heb het gezien! Groene golven die vanachter de bergen omhoog bewogen. Het was niet zo spectaculair als op de foto's op facebook, maar omdat we het helemaal niet hadden verwacht in de zomer, een extra kadootje tijdens deze reis. We trekken nog even de bergen in voor een laatste wandeling en heel fijn om nog even de benen te strekken voor we drie dagen de boot op gaan richting Denemarken. Om 20.00 uur klonk de scheepshoorn en vertrokken we richting Tórshavn, Faeröer. Het regende, wat het afscheid van IJsland iets makkelijker maakte. De volgende dag hebben we van 15.00 tot 21.00 uur in de haven gelegen, waar vooral heel veel cargo aan boord kwam. We mochten er niet af, i.v.m. de Corona maatregelen, maar het was mooi weer dus lekker op het dek gezeten. Daarna was het nog 2 dagen en 2 nachten varen naar Hirtshals, Denemarken. Ik heb me geen moment verveeld, ik houd echt van reizen per boot! Het geeft zoveel vrijheid, lekker uitwaaien op het dek, cocktails drinken in de lounge en badderen in de hot tub op het achterdek!

Aankomst Hirtshals

Terug op het vasteland! Wauw wat een avontuur. Een combinatie van de Faeröer eilanden en IJsland is echt de moeite waard. De vier weken zijn omgevlogen! Wil zelf ook hetzelfde rondje op IJsland maken bekijk dan eens onze Avontuurlijk en Compleet Ijsland reis. Zie de reis met bootovertocht via Faroer ook wel zitten? Ook dit kunnen we van A tot Z voor je regelen. Je kunt me alles vragen over IJsland.