Een glimp van Guatemala

3min. leestijd

Maandag 13 oktober

Om 17.00 uur was het tijd om te boarden voor mijn vlucht vanuit Managua naar Guatemala. Bij aankomst in Guatemala stond de agent ons al op te wachten. We werden in het donker naar ons hotel in Antigua gebracht en hebben dus helaas geen kans gehad om het leuke plaatsje te verkennen. Ik sliep vannacht koninklijk in het luxe Porta hotel, met donzen matrassen en dekbedden en zelfs mijn eigen open haard op de kamer!

Dinsdag 14 oktober

Wat was dat lekker slapen in zo’n luxe boutique hotel. Na het ontbijt gingen we naar de Pacaya vulkaan, 50 kilometer ten zuidwesten van Guatemala Stad. De Pacaya vulkaan is net als de Masaya vulkaan in Nicaragua actief, alleen hier scheen je ook lava te kunnen zien. Spannend! Aan de voet van de vulkaan kregen we te horen dat we tot een bepaalde hoogte op een paard naar bovenzouden gaan. Een heel groot avontuur, zeker voor mij omdat paarden nou niet bepaald mijn grootste vrienden zijn haha. Klein jeugdtrauma… Op sommige stukken was het erg steil en het was een bumpy ride, maar we hebben ons kranig geweerd. Daarna was het nog ongeveer een half uur stevig klimmen naar de top. Wat super spectaculair! We liepen over gestolde lava en hoe hoger we kwamen hoe heter het werd.

Op de top (2500 meter) stroomde de lavalangzaam de vulkaan uit, zoiets had ik nog nooit gezien… Na een paar mooie foto’s en genieten van het uitzicht was het tijd om weer naar beneden te gaan. Ik heb mijn ros weer beklommen en hij heeft me veilig naar beneden gebracht, samen met Samuel, zijn elfjarige begeleider. Terug in Guatemala Stad hebben we ingecheckt in het hotel. Vervolgens kregen we een stadstour door Guatemala Stad. Dat onderdeel hadden we van mij mogen overslaan om wat extra tijd in Antigua door te brengen. De stadstour vond ik niet erg interessant, volgens mij hebben we de echte bezienswaardigheden (als die er zijn…) niet gezien. Het diner was weer in het hotel, daarna op tijd naar bed, morgen vertrekken we al vroeg!

Woensdag 15 oktober

Oké, 04.15 uur is geen menselijke tijd om op te staan. Maar goed, om 07.00 uur vertrok het vliegtuig richting Flores dus we moesten wel ? In Flores aangekomen was het even wennen, het is er een stuk warmer en vochtiger dan in Guatemala Stad. We werden meteen naar het Tikal National Park gereden waar we de beroemde Maya ruïnes van Tikal hebben bezocht. Middenin de jungle gelegen was dit complex toch weer heel anders dan de complexen die ik eerder in Mexico heb gezien. We konden een aantal tempels beklimmen via houten trappen aan de zijkant, vanaf de top heb je een prachtig uitzicht. Je ziet de toppen van de tempels boven de boomtoppen uitkomen, maar verder zie je alleen een zee van groen. Heel bijzonder. Het was wel iets minder prettig dat we een heel grote tarantula tegen kwamen…Na de lunch zijn we naar Ixpanpajul Natural Park gegaan voor een canopy tour! Van tevoren leek het me doodeng en het regende ook nog eens hard, maar toen ik eenmaal tussen de boomtoppen door suisde gierde de adrenaline door mijn lijf en wilde ik nooit meer stoppen. Helaas kwam er na zes platforms toch echt een einde aan ons canopy avontuur, maar we hebben het er nog lang over gehad. In het park zijn ook hangbruggen gespannen tussen de boomtoppen (ongeveer 30 meter hoog) en kun je paardrijden. Ik had graag ook de hangbruggen bekeken maar helaas was daar geen tijd meer voor… Want we moesten het vliegtuig terug naar Guatemala Stad alweer in, nog helemaal kleddernat en vies van de canopy. Na een warme douche in het hotel hebben we gegeten in restaurant Cacao, een heel sfeervol restaurant wat allemaal heerlijke lokale gerechten serveert.

01 03

Donderdag 16 oktober

Voor vandaag stonden Chichicastenango en Panajachel op het programma. Vanuit Guatemala Stad was het in de stromende regen ongeveer 3 uur rijden naar Chichi over een weg die grotendeels opengebroken was. In Chichi was het marktdag, wat een schattig stadje! Alle lokale bewoners liepen in traditionele kleding te winkelen en te verkopen. Wij hebben flink onderhandeld op de markt en hebben een paar leuke dingen gekocht. Tijdens de lunch begon het restaurant ineens te bewegen, aardbeving! Het duurde best lang voordat het weer ophield. Later bleek dat het epicentrum in Mexico had gelegen en dat de beving een kracht van 6 op de schaal van Richter had gehad. Best heftig! Vanuit Chichi was het ongeveer een uur rijden naar Panajachel. Het stadje is prachtig gelegen tussen allemaal vulkanen en het meer van Atitlan, erg bijzonder. We hebben een boottocht gemaakt over het meer, gelukkig was het in Pana droog. Helaas konden we niet zo lang in Pana blijven want we moesten alweer terug naar Guatemala Stad. Eigenlijk is één dag echt te kort om allebei deze stadjes te bezoeken, helaas had ik alleen maar een paar dagen de tijd…

Vrijdag 17 oktober

Vanmorgen als vanouds vroeg wakker, carpe diem! Genoten van de lekkere warme douche en al mijn tassen gepakt. Na een heerlijk ontbijtje was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan, ik had weer een vlucht via San José en Madrid. In San José wist ik inmiddels hoe het werkte, door de douane, tas ophalen, langs immigratie voor een transitformulier, bagage weer inchecken en klaar was ik. In het vliegtuig naar Madrid heb ik heerlijk liggen slapen waardoor de tijd vloog. Ik moest lang wachten in Madrid maar door de vele winkels ging de tijd snel voorbij. Ondanks het drukke schema was het een geweldige reis, ik heb een goede indruk gekregen van Midden Amerika. Daar kom ik zeker nog eens terug!