Indonesië

Door ongerept Lombok!

8min. leestijd

Heb je wat meer vakantiedagen te besteden, dan is een verlenging op Lombok een aanrader na een bezoek aan Java en/of Bali!
Lees hieronder een verslag over wat Lombok te bieden heeft.

Dag 1 – per ferry van Bali naar Lombok

De Gili Cat boot (max 36 personen) bracht ons in ca. 1 uur en 15 minuten van Bali naar Lombok. Het was een bijzondere tocht, vrij ruig. De Lombok chauffeur stond ons op te wachten op het strand, met een bordje met mijn naam. Prima auto, een Toyota Avanza. We zijn in ca. 2 uur naar het dorpje Senaru gereden aan de voet van de vulkaan Rinjani. Ons hotel, Pondok Senaru Inn, is de beste accommodatie van het dorp, zowel volgens onze chauffeur als volgens de Lonely Planet. De standaard kamers hebben alleen koud water. De deluxe kamers zijn wat groter en hebben warm water. Hier zijn er nu vijf van. De chauffeur vertelde onderweg over het eiland Lombok en over van alles wat er te zien was langs de weg. Hij vroeg ook regelmatig of we wilden stoppen en dat hebben we een paar keer gedaan. We zijn gestopt bij pinda velden, chili planten/struiken en later bij een cashew boom. Nu begrijp ik waarom cashewnoten zo duur zijn, de vrucht heeft slechts 1 pindanoot per vrucht/appel. In het hotel hebben we een prachtig plekje in het restaurant gevonden met erg mooi uitzicht over de waterval, de heuvels en de zee. De vulkaan lag verborgen in de wolken. Een top plek!

Dag 2 – van Senaru naar Labuan Pandan

Om 8 uur werden we verwacht hij het Trekking hoofdkwartier voor een wandeling met een vrouwelijke gids. De trekking organisatie is een ‘Community Based Tourism Project’ , speciaal gericht op vrouwen. We hebben de Panorama tour gedaan van ca. 2,5 uur (inclusief in onze  OutSight rondreis) We liepen eerst door het Sisak dorpje Senaru zelf. Heel leuk om daar met deze gids te wandelen, zou je alleen nooit doen. Ze kwam zelf uit dit dorp, maar was al 10 jaar getrouwd en woont nu bij de familie van haar man. Daarna via de rijstvelden en irrigatiekanalen naar de waterval gewandeld. Deze waterval heeft het hele jaar water, dat komt uit het meer in de krater van de vulkaan. Hier staat ook het hele jaar water in het meer. We hadden geen tijd om de vulkaan te beklimmen, maar het lijkt me erg mooi. Vanaf de waterval kun je de wandeling nog iets verlengen, je betaalt de gids dan zelf wat extra. Na de wandeling mochten we gelukkig nog even douche in onze kamer. Daarna nog wat gerelaxt bij het gezellige guesthouse en gegeten in het prachtig gelegen restaurant. Begin van de middag stapten we in de auto, op naar oost Lombok. Onderweg hebben we de oudste moskee van Lombok bezocht, uit de 16e eeuw. Deze moskee gaat slechts één keer per jaar open, een bijzondere gebeurtenis natuurlijk. Daarna door het extreem droge landschap naar Labuan Pandan gereden, een heel kleine dorpje aan de oostkust. Morgen gaan we snorkelen bij een gili (= klein eiland) voor de kust. We slapen in Labuan Pandan in een homestay; Tiara Homestay. De zeer vriendelijke gastheer heeft twee kamers voor gasten, maar wil er nog drie kamers bijbouwen in de tuin. De kamer is heel eenvoudig, een bed met een klamboe en meer niet. De badkamer is een authentieke ‘Mandi kamer’, met alleen koud water & geen douche. De toilet is een sta wc. We hebben ’s avonds op de veranda gegeten, onze gastheer had heel lekker gekookt: visje met soep en groente, rijst en een omelet. Er was eerst niets te drinken in huis, maar hij ging voor ons op de brommer twee biertjes halen. ’s Middags zijn we naar de zee gewandeld (100 meter) en lekker gezwommen en gelezen op het zwarte strand. De zee was lekker fris, iets koeler dan bijvoorbeeld in Lovina. Dat was net een warm bad!

Dag 3 – van Labuan Pandan naar Tetebatu

We stonden om 7 uur op, het ontbijt was een prima Banana Pancake en om 8 uur precies zaten we in de auto. We stopten bij een strandje 2 kilometer verderop waar al keurig een boot met kapitein lag te wachten. Het was circa 30 minuten varen naar onze Gili, een klein eilandje in een groep van vijf. Het geheel wordt Gili Lampu genoemd, omdat een van de eilanden een vuurtoren heeft. Rondom de eilandjes liggen koraalriffen, een stukje daarvan was echt ongelooflijk mooi. Rood groen, paars en blauw koraal in allerlei vormen en formaten en heel veel vissen ook in allerlei kleuren en maten. Ik heb een school barracuda’s gezien en veel groene vissen die tussen het koraal kropen. En een ‘Nemo vis’ familie, twee ouders en een kleine vis en een babytje. Echt erg mooi, zoiets moois heb ik lang niet gezien! Daarna nog wat geluierd & gelezen op het strand. Onze chauffeur Artari vertelde dat je hier ook kunt slapen, dat lijkt me een geweldige optie: slapen op een onbewoond eiland! Je neemt dan een tent, kok en eten mee vertelde hij. Je kunt ook op een van de lounge bedden slapen onder de sterrenhemel. Geluncht bij onze aardige homestay man; lekkere nasi goreng en een mie noodle soup. Het was ondertussen wel weer heel erg warm geworden, dus we waren blij dat we weer in de auto konden stappen, lekker in de koele airco auto verder zuidwaarts. Het is echt een verademing om in de auto te stappen! Tijdens de rit werd het al snel weer drukker op de weg, zeker nadat we de havenplaats Labuhan Lombok gepasseerd waren. We hebben vanaf de hoofdweg een omweg gemaakt naar een traditioneel Sasak dorpje. Deze weg was erg slecht, maar het dorpje was erg indrukwekkend. Je vindt hier nog echt authentieke huizen, maar vooral de mensen waren weer prachtig en zo vreselijk aardig! Daarna naar het dorpje Tetebatu gereden, aan de zuidkant van de heuvels aan de voet van de vulkanen.

Dag 4 – Tetebatu, wandeling met gids & bezoek dorpjes in de omgeving

Om 8 uur vertrokken we met Sep, onze lokale gids voor een wandeling door de rijstvelden. Prachtig! Ik bleef foto’s maken van de mensen in de velden en de prachtige kleuren groen. Ook geweldig om zoveel uitleg te krijgen over de rijst & de werkwijze van het oogsten. Ook is het erg leuk om dwars door de velden te kunnen lopen, zonder gids zou je zeker verdwalen. Eindbestemming van onze wandeling was de waterval (entree 20.000Rs) waar we lekker zijn afgekoeld in het ijskoude water! Daarna stond de chauffeur ons alweer op te wachten en zijn we naar Pringgasela gereden, een weversdorpje. Hier hebben we eerst zalig geluncht (inclusief in de rondreis); een typische Sasak lunch met gado gado, kouseband, curry ei, waterspinazie, kip, jackfruit, kroepoek, tofu en nog meer waar ik de naam van ben vergeten. O ja, en koffie of thee en fruit. Daarna zijn we met een lokale gids het dorpje rondgewandeld en de weeftechnieken bekeken van de 800 vrouwelijke wevers in dit dorp. Ze verkochten natuurlijk ook sarongs en doeken, best prijzig, maar toch ook weer niet als je bedenkt hoe veel werk er in zit! Vervolgens een pottenbakkers dorpje bezocht, waar we wat schalen hebben gekocht.

Dag 5 – van Tetebatu naar Gili Meno

Vandaag hebben we de wandeling van gisteren gedaan, omdat we het wat drukker hebben vandaag. Het programma hoort dus eigenlijk andersom. Om 8 uur vertrek, weer met lokale gids Sep. Dit keer liepen we naar beneden, zuidwaarts. Het was een makkelijkere wandeling dan gisteren, omdat we grotendeels daalden. Het was iets minder mooi, maar dat kwam misschien ook omdat het vandaag bewolkt was (met af en toe zon). Na ruim 2 uur waren we in een dorpje beneden, waar Artari ons op stond te wachten met de auto. Daarna zijn we naar het zomerpaleis bij Mataram gereden; vond ik persoonlijk niet zo bijzonder. Wel mooie tempel en verder is het vooral een picnickplek voor de locals, met een vijver en een groot zwembad. Na een bezoek aan Senggigi heeft de chauffeur ons afgezet bij de boot, een gecharterde boot die ons in ca. 30 minuten naar Gili Meno heeft gevaren. We werden aan het strand van ons hotel afgezet, Kontiki Meno. De ontvangst bij de receptie in het restaurant was vriendelijk. De kamer is vrij eenvoudig; een tweepersoons bed en een eenpersoonsbed met klamboe. En een airco (hebben niet alle kamers!), een badkamer met wastafel, wc en douche. Er is alleen koud water, maar het water is natuurlijk wel warm door de hoge temperaturen hier! Voor de kamer hebben we een terras met zitje, erg relaxed allemaal. We hebben nog even gezwommen in het warme water en op het witte strand gelegen.

Je hebt hier een prachtig uitzicht over de zee en Lombok. Daar leek het zwaar te regenen, echt superzwarte wolken. Voor de zon onderging hebben we een stuk over het eiland gewandeld, het zuidwestelijk deel. Dit bleek achteraf niet echt het leukste deel te zijn. De meeste restaurantjes en barretjes vind je aan de oostelijke kant van het eiland. In het noordwesten hebben we toch nog wel een leuke bar gevonden waar we lekker hebben gelezen en geborreld. In het donker teruglopen vond ik niet zo’n goed idee, dus hebben we een paardenkarretje besteld die ons bij het hotel heeft afgezet. Lekker gegeten in ons eigen restaurant.

Dag 6 – Gili Meno

Relax, dat doet iedereen hier! We hebben lekker ontbeten ons restaurant, direct aan het strand. Prima ontbijtje (inclusief). Daarna heel even in de zon en vervolgens in de schaduw liggen lezen. Aan het einde van de morgen zijn we het dorpje in gewandeld. Hier liggen een aantal hotelletjes/bungalows op een rij en een paar gezellige restaurantjes. Er staan een aantal lounge tafels/banken, waar je lekker languit zit met je rug tegen een kussen. Niets mis mee! We hebben een duik geboekt voor half drie en zijn naar de NO zijde van het eiland gelopen. De duik (Blue Marlin duikschool) was niet zo heel erg bijzonder, er zat namelijk veel plankton in het water waardoor het zicht niet zo goed was. Het snorkelen bij oost Lombok was mooier, zeker qua koraal. Duiken kost op alle Gili’s 35 USD per duik, inclusief equipement, vanaf 5 duiken kun je korting krijgen. Betalen met creditcard kost 3% extra.